És admirable la manera camaleònica que tenen
els polítics per adaptar-se a les circumstàncies que els depassen i portar al
seu molí l’aigua que baixa per una torrentera gens favorable.
Així ho veiem en èpoques d’eleccions a l’hora
de llegir els resultats, per més contraris als seus interessos que siguin. La
darrera manifestació de l’onze de setembre és un altre exemple d’aquest
apropiament indegut de la voluntat popular.
Però aquesta no és només una habilitat de la
classe política. També molts eclesiàstics, en les seves declaracions als
mitjans públics, fan de les seves paraules una autèntica filigrana per dir allò
que “millor que no s’entengui” i sortir d’estudi de les preguntes que els
puguin formular.
És el cas del secretari d’Estat del Vaticà,
cardenal Tarcisio Bertone, gens sospitós d’integrisme religiós. En unes
declaracions fetes al diari La Vanguardia d’ahir diumenge, i responent a la ja
habitual pregunta sobre l’ordenació de les dones, Bertone fa ús del privilegi
que li dóna el seu càrrec de diplomàtic per etzibar aquesta resposta: «no és
possible preveure l’admissió de les dones al sacerdoci, perquè l’Església en
estar vinculada per la voluntat de Crist, no té el poder d’ordenar la dona» (?). Irrebatible!
Semblantment
es despatxa quan parlant del celibat dels sacerdots, després de reconèixer que hi
ha capellans casats en el si de l’Església per motius diferents (tradició
oriental, conversió de clergues d’altres comunitats no catòliques...), diu: «L’Església,
basant-se en l’exemple i les paraules de Crist, ha considerat el celibat com a
expressió del do total que el sacerdot fa de si mateix al Diví Mestre... Per
aquest motius, l’Església manté la disciplina del celibat per als sacerdots de
l’Església llatina». Parla de do total i de disciplina... Do total lligaria més
amb llibertat d’entrega que amb l’altre vocable de ressonàncies més
totalitàries.
Ho
apuntava fa uns dies el teòleg Josep Maria Rovira Belloso,
en una conferència del cicle de la Fundació Joan Maragall sobre els 50 anys del
Concili Vaticà II, al referir-se a un seguit de qüestions no resoltes plenament.
«Es important constatar que molts temes
conciliars (del Vaticà II) són temes d’avui. (...) Gairebé m’atreviré a fer una
llista d’aquest temes pendents, que bé demanarien un Vaticà III o un Jerusalem
II»
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada